Taal in de les op College Zuid
We zijn super trots dat onze collega’s Sander Scholten (docent aardrijkskunde) en Willemijn Zwart (docent Nederlands) hun kennis hebben gedeeld via het artikel ‘Taal verbinden aan alle vakken’ in lerarenvakblad ‘Tijdschrift Meertaal’.
In het artikel worden vijf neurolinguïstische inzichten besproken die in elke les van pas komen:
- Nieuws activeert
- Actief taalgebruik telt dubbel
- Taal vraagt om feedback
- Iets langer pauzeren om meer te leren
- Emoties aanspreken helpt
Zuidschrift
Ook het Zuidschrift wordt toegelicht in het artikel. Via dit schrift, dat de leerlingen in elke les op College Zuid gebruiken, worden de inzichten over leren elke les weer in de praktijk gebracht.
Om leerlingen met nieuws in aanraking te laten komen, krijgen alle leerlingen gedurende twee weken van school een gratis krant. Door de krant te lezen vergroten de leerlingen hun algemene kennis, verbeteren ze hun woordenschat, werken ze aan burgerschap en worden ze beter in alle vakken. Deze krant wordt bij verschillende vakken gekoppeld aan de lesinhoud, zodat de leerlingen er ook in de lessen begeleid mee bezig zijn.
Boekverfilming ‘Een schitterend gebrek’.
Met leerlingen naar een boekverfilming gaan helpt ook om leerlingen te stimuleren om te lezen. Door middel van een samenwerking met Concordia konden veel leerlingen van College Zuid naar de film ‘Een schitterend gebrek’. Zie het artikel dat hierover in Huis aan huis stond.